Vanlige Spørsmål

1. Om produktene

- SMAKSGARANTI

Smaksgaranti betyr at om du mottar en vare som enten er dårlig, har brutt emballasjen eller rett og slett ikke smaker som den skal iforhold til dine forventninger. JA, da kan du faktisk sende den tilbake til oss, og du kan velge om å få tilsendt nytt produkt eller pengene tilbake. Bare ta kontakt med oss; Kundeservice@frafjordogfjell.no så ordner vi dette sammen med deg!

Dette er en garanti vi tilbyr da matopplevelser er viktig, og vi er opptatt av at våre produkter skal holde mål!

- SPEKEPØLSER

UTLØPSDATO -Spekepølser er konservert med salg og andre tilsetningsstoffer i et høyt trykk som betyr at pølsen hele tiden vil mørne litt (speke). Grunnen til at vi har en dato på pølsen er fordi at pølsa skal ha en gitt mørningsgrad (smak) til og med denne datoen, men den er trygg å spise etter om den er oppbevart rett. Bakterier trives ikke i det sure speke-miljøet i pølsen, så har du ikke spist av pølsen på en stund er det bare å skjære av ytterste lag (som en agurk). Det som skjer etter dato er rett og slett at modningsprosessen fortsetter og pølsa blir mer speka/mørna helt inn til kjernen.

UÅPNET spekepølse anbefaler vi å oppbevare tørt og gjerne kaldt (kjøleskap) -og vi anbefaler at den ikke blir liggende i temperaturer over 30*C, da holder den helt til dato og gjerne litt lengre! Den kan også fryses om man ønkser dette uten at det påvirker pølsen (spekeprosessen stopper da!) -men ikke kaldere enn -30*C,

ÅPNET/BRUTT embalasje på spekepølsen så anbefaler vi ALLTID å ta av plasten rundt selve pølsa (utenom på krydderpølsen) og lar skinnet ligge som beskyttelse, før du pakker den inn i matpapir. Du oppbevarer den deretter i kjøleskap eller i en kjølig tørr skuff. Har du oppbevart den i en skuff og du føler den er for myk er det bare å la den ligge i kjøleskap før servering da den holder pølsa stram og fin. 

FORSEGLING -Våre spekepølser har 2 lag med beskyttelse. Rundt selve pølsen er det et "skinn" som du tar av før servering, dette holder pølsen fast sammen og sørger for at spekeprosessen (mørningen) blir i et godt surt miljø. Deretter er våre pølser vakumpakket i plast for å beskytte den under transport og for å unngå luftkontakt som vil øke mørningsprosessen i selve pølsen.

HVIT PULVER/FLEKKER -Noen av pølsene kan være dekket av et hvitt "pulver" eller ha hvite områder på utsiden av "skinnet". Dette er salttrekk som er helt normalt og naturlig, det oppstår fordi en spekepølse aldri stopper å mørne, så dette er bare å tørke av og legge pølsa tilbake til en tørr kjølig oppbevaring. 

- TILBEHØR

De tilbehørene vi selger har alle et stempel om holdbarhet og hvordan de skal oppbevares korrekt. Men generelt; gele, drikker, flatbrød og ølsprøtt kan alt oppbevare i romtemperatur i uåpnet tilstand (må ikke fryses!). Deretter anbefaler vi at du oppbevarer gele og drikker i kjøleskap ett åpning og føler anvisningen på hver pakke -på gele vil du kunne åpne emballasjen og fremdeles nye gelen frem til dato, men alle ferske drikker som åpnes må i hovedregel drikkes innen 5 dager. 

Laks som vi selger skal oppbevare kjølig fra dag 1 -optimalt i kjøleskap/kjølerom. Etter åpning står det på pakken hva som er forventet holdbarhet -normalt 3-5 dager.

 

 

 

2. Netthandel

- BETALING

Vi bruker Klarna som betalingsleverandør for å sikre din dyrebare data, dette betyr at vi ikke får tilgang til din kortinformasjon og kun en beskjed når din betaling er godkjent. Gjennom Klarna får du da 3 valg:
1- Betale etter varen et mottat (14 dager)
2- Delbetaling eller avtalt betalingsfrit
3- Betale direkte med debet/kredit

Når du betaler på nett må du legge inn navn, addresse og mail som vi får tilgang på -nettopp for å kunne gjennomføre handelen. Deretter legger du inn betalingsinformasjon i Klarna som betaling. Vi har også lagt inn at du selv kan velge om du ønsker å være med i vår e-postliste og få tilsendt nyhetsbrev.

Ønsker du å bestille til utland, uavhengig om du har norsk bank, vennligst send oss din bestillingsønsker på mail: kundeservice@frafjordogfjell.no .

- LEVERING

Leveranse av din bestilling vil ta mellom 5-10 dager, dette med forbehold om at varen er på lager (er den utsolgt vil du få beskjed om at leveransen vil ta noe lengre). Vi sender alle forsendelser med Posten Norge og anvender sporede pakker slik at både du og oss skal vite at pakken komemr frem. Du kan selv spore pakken på www.posten.no når du har mottat sporingsnr.

- FEIL I BESTILLINGEN

Så raskt du oppdager at noe i din bestilling er feil (evt feilbestilt), dette kan være navn/kontaktinfo/addresse eller lignende vennligst ta kontakt med oss per mail: kundeservice@frafjordogfjell.no

Om bestillingen er sendt vil du selv måtte betale for addressenedring eller retur av pakken. Er bestillingen ikke sendt kan vi justere/kansellere orderen din -kansellerer du en ordre vil denne informasjonen bli videresendt til Klarna som deretter er de som må tilbakebetale deg. 

Du har fått feil varer, da dekker vi retur-frakt og frakt sammen med det ordentlige produktet -da er det tydlig ikke din feil og derfor skal ikke du være den som må betale for feilen!

- REKLAMASJON

Har du bestilt en vare hos oss har du 30 dagers returrett, uansett årsak, så lenge emballasjen ikke er brutt og produktet er oppbevart korrekt. *obs. smaksgaranti tillater at du returnerer åpnede produkter!

Ønsker du å returnere et uåpnet produkt og få pengene tilbake, som ikke er utgått på dato, må du selv dekke frakten, og vi vil kun tilbakebetale prisen du har betalt for produktet og ikke frakt. Har du særskilt grunn til retur vennligst oppgi dette på mail.

Har du derimot handlet på "datosalg" vil du ikke kunne få pengene tilbake (om det ikke er store feil!). Og har du handlet på rabatter eller tilbud vil du kun få tilbake samme sum du selv har betalt for varen.

 

 

 

3. Tilbud og rabatter

Vi har perioder hvor vi har ulike produkter på tilbud, enten gjennom fast rabatt i nettbutikken eller gjennom kampanjekoder som du slår inn i handlekurven. Ikke alle tilbudene blir lansert i alle kanaler, noen rabattkoder er f.eks. kun sendt ut til de som er på vår epostliste, mens andre annonseres i sosiale medier. Du må selv oppdarere deg på våre tilbud -noe du kan gjøre ved å opprette en kundeprofil hos oss (logg inn) og ved å følge oss i sosiale medier (Facebook og Instagram) :) 

FAST RABATT -handler du for mer enn 1000kr får du gratis frakt i hele Norge (gjelder kun privatkunder)

 

 

 

4. Direkte kjøp -lokal utsalg

Vi jobber hele tiden med å gjøre våre produkter tilgjengelig i hele landet, i lokale utsalgssteder. Dette ved å tilby ulike aktører muligheten til å være grossistkunde hos oss. 

Vi jobber hele tiden med å oppdatere listen over engros-kunder, slik at du som forbruker kan ta kontakt og høre om en lokalbutikk nær deg har våre produkter. kundeservice@frafjordogfjell.no

Stand -i høysesongen rundt Advent og utvalgte perioder driver vi flere stander rundt om i Norge som selger våre produkter, ledet av oss. Da finner du våre produkter, og vi kjører alltid på med gode tilbud på disse standene.

Ønsker du å stå på stand: KONTAKT OSS

Dugnadssalg -Vi tilbyr lag og foreninger muligheten til å gjennomføre dugnadssalg med våre produkter hvor laget/foreningen betaler for et parti med varer som de selv selger ut, og profitten går til laget/foreningen. Vi selger produktene til en satt sats (innkjøpspris!) og deretter selger laget/foreningen dette ut for en salgspris hvor mellomlegget går til klubbkassen. LES MER HER!

 

 

 

5. Personvern

Vi har et sikret og godkjent system hvor vi lagrer all informasjon tilknytt din handel hos oss i egen kundeserver i MyStore, og all informasjon du legger igjen bruker kun for å gjennomføre handelen. Dvs at vi kan dele informasjon om deg til tredjeparter som betalingsterminal (klarna), transport (Posten) og andre involverte parter som deltar for at du skal få dine varer hjem! 

Ditt besøk spores på vår hjemmeside, dette kan du selv slå av i din nettleser med å deaktivere bruk av "coockies/Digital sporing" om du ikke ønsker at våre systemer skal lese denne informasjonen. 

Vi har en egen side hvor du kan lese mer om vår personvernerklæring.